As several of you easily guessed in yesterday’s pop-quiz, these satellite images show surface parking lots in the area between Bleury and Saint-Laurent, Rene-Levesque and Sherbrooke back in 2002, a year before the Quartier des Spectacles project was dreamed up.
The QDS revitalization transformed about 2000 downtown parking spots into mainly pedestrian spaces (that’s more than thirty times as many parking spots as have been elimiated in the Plateau this year). That could be part of the reason why our transit-happy readers voted it the best urban makeover in our recent readers’ poll.
Kinda goes to show what a transformation the city has undergone in the past decade, not just physically, but in terms of public space and transportation priorities.
Images from Navurb website
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Downtown parking? Eaten up by the Quartier des Spectacles?
Are the the parking lots where the QdS now is? If you are wondering where people now park, many are using the new Hilton Garden on Sherbrooke which has 6 floors of parking (450+ spots) and the Louis Boheme (300+ spots)
Quartier des spectacles.
Haha, c’est le Quartier des Spectacles… avant la transformation!
Maybe I’m missing the forest for the trees with my long-winded answer, but it’s a quiet day at work:
1) West side of Jeanne Mance, north of Rene-Levesque, just west of Complexe Desjardins – looks the same today;
2) Just north of number 1, southwest corner of Ste Catherine and Jeanne Mance, still the same;
3) Surface parking around Gesu, still surface parking;
4) Maisonneuve, Bleury, and Mayor, where Louis Boheme condos are now;
5) Ilot Balmoral, now Place des Festivals at Jeanne Mance, etc.;
6) Place des Arts, east of Salle Wilfrid Pelletier – site of l’Adresse Symphonique;
7) UQAM life sciences and residences at Pres Kennedy, St Urbain, Kimberly and Sherbrooke
8) Clark and Ste Catherine, where Maison du Developpement Durbable, Angus/Hydro Quebec building, and Esplanade Clark may or may not be built.
9) Parking lot behind Hydro-Quebec – Cannot be built upon because it is, I believe, cantilevered over some sort of major piece of electrical infrastructure;
10) Hotel de Ville and Ste Catherine, I think one of the buildings now owned by the Church of Scientology, unless I am confused.
I guess the general theme is Quartier des Spectacles?
all are ex-parking lots in the Quartier des spectacles, new OSM concert hall, and Universite de Quebec a Montreal’s science campus (and possibly more UQAM campus stuff like design school). All in the same general area.
Unfortunately le Quartier des spectacles is still far from as green as it should be… Far too much concrete, not enough trees and other vegetation.
Comparer le projet du Quartier des spectacles avec ses centaines de millions en subvention et les petits projets de fermeture de rues du Plateau avec un maigre budget d’arrondissement amputé de 40% par la ville centre…. ce n’est pas un peu particulier? Mais bon, on n’a pas peur des comparaisons.
Guillaume – oui, t’as raison qu’en terme de budget ce n’est pas comparable. En fait, la comparaison qui m’a frappé c’est plus la panique qu’enlever une soixantaine de places de parking a provoqué dans le plateau, tandis que je ne me rappelle pas d’avoir entendu chialer autant pour le QDS… mais peut-être ma mémoire est aussi courte?
Ah, désolé, j’ai encore un peu de difficulté à saisir le ton des écrits en anglais. Effectivement, tu as absolument raison. Par contre, je ne voudrais pas faire peur, mais il y a un projet de 700 places pour le quartier des spectacles qui chemine dans les hautes sphères à l’hôtel de ville… à suivre.
Guillaume – en effet, j’avais entendue 600 places, mais t’as peut-être raison pour 700. Le raisonnement c’est que la QDS est supposé d’être un attrait régionale, donc il faut mettre du parking pour attirer (ou du moins ne pas aliéner) les banlieusards… mais je suis d’accord qu’il faudrait plus privilégier le transport collectif (j’ai tendence à dire s’ils refusent de prendre le métro à un show, tampis pour eux, ils resteront dans leurs centres d’achats!)
Mais au moins si ça passe par le conseil esecutif, ce serait des stationnements sous-terraines et donc ils auront moins d’impact sur le tissu urbain. Et les profits sont supposé de nous payer une patinoire!