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Canadian Urbanism Uncovered

Montage du jour : L’intersection de l’avenue du Parc et des Pins

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2005-2008

L’échangeur des Pins inauguré en 1962, fut démoli en 2005. Celui-ci est désormais remplacé par un tout nouveau carrefour dont l’aménagement, critiqué à maintes reprises, donna lieu à de nombreuses consultations publiques. En effet, tous les projets de nouvelles constructions furent finalement rejetés et le terrain fut transformé en espace vert.

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11 comments

  1. Quelle superposition remarquable! Je n’avais pas encore mon permis de conduire à l’époque, alors je n’ai pas eu (heureusement) à passer à travers le fouillis pré-2006!

  2. Great! No guys please please please STOP littering the place!

    Thanks :)

  3. J’ai passé la semaine à travailler à côté de là – une nette amélioration pour les riverains – on peut aller manger son lunch au flanc du Mont-Royal (non, Adolfo, je n’ai pas sali les lieux) ;-).

    Par contre, l’aménagement demeure un peu fade; il faudrait ériger un monument pubic digne du lieu, et introduire plus d’arbres et de mobilier urbain.

    Il ne faut pas oublier les logements et petits commerces démolis lors de la construction de l’échangeur…

  4. No question it is a major improvement and far more efficient BUT, BORING! Is this the best we can imagine for our metropolis. It looks like and intersection in Laval. There is now a lot of awkward grassy space. I have said this before but Park is our most grand avenue … this a let down.

  5. Ce n’est pas ennuyant du tout et ça ne rappelle en rien l’aménagement d’une rue de banlieue ! Une rue comme celle-ci à Laval aurait été bordée de terrains de stationnements des 2 côtés.

    Ce nouvel espace vert est selon moi particulièrement réussi. En tant que piéton, on peut le traverser aisément afin de s’éloigner des bruits de la route.

    Il est clair qu’un aménagement paysager plus élaboré serait apprécié, mais le projet ne fait que commencer. Plus d’arbres seront probablement plantés au cours des prochaines années.

  6. look in the upper right in the new view, the parc mont royal now has a new road cutting through it that was never ever made public before they went ahead and built it, in fact, pre-construction photos always excluded any view of this so no one could comment or object. so they just built it and it’s now a fait accompli, and people wonder why we don’t trust the ville de montreal!~

  7. the south side of the new intersection really needs a few multi-story buildings in the style of the rest of the neighborhood.

    put a snack shop for the park-goers, please.

  8. I love it. I’m glad there’s no snack shop or condo or monument. Why such things are needed is beyond me. It’s got a rolling calm to it – where else in the city do you find that?

  9. Where else? In the countryside, where it belongs.

    If the choice is to take a few squares of green-coloured space and house people at a reasonable scale of development next to a future tramway line, or to cut down 5-10 acres of virgin forest to put the same amount of people in suburban houses, provide them with cars, gasoline, the inevitable strip malls and highway extensions to support them, the “rolling calm”, calculated to sooth anti-urban sensibilities, begins to look a bit expensive.

  10. To the guys who are suggesting a snack shop or making it “more fun.” Are you sure people in Montréal can handle fun without transforming the place into a garbage dump? I don’t think so, sorry. If it was almost any other North American city, it would be ok, but in Montréal the only way is keeping the plastic, paper and glass as far away as possible from the parks.

    I like the place, I think it’s cute and relaxing :).

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